Translate

Sunday 1 June 2014

About me

Saya seorang guru yang mengajar di negeri Sarawak.  Saya bergraduat dari Universiti Putra Malaysia dengan mendapat Ijzajah Sarjana Muda Sains dengan Pendidikan (Kepujian ) dalam Biologi. 
Selepas tamat pengajian saya ditugaskan mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Simanggang.  Sebuah sekolah:

satu sesi yang berada di Bahagian kedua Sarawak, Sri Aman.  
yang baru menyambut sambutan penumbuhan Jubli Emas pada tahun 2012. 
yang menjadi pilihan utama pelajar dari sekitar Bandar Sri Aman.
yang pelajarnya terdiri daripada kaum Melayu. Cina dan Iban.

 Di sekolah saya diberi peluang untuk mengajar subjek kegemaran saya iaitu, kimia dan sains.  Sejak di bangku sekolah lagi sains adalah subjek kegemaran saya, saya suka sains, dengan itu saya akan berharap anak murid saya juga dapat menyukai sains.  Ini kerana sainslah yang membolehkan kita mengenali alam sekitar , fenomena semula jadi dan ilmu untuk menyelesaikan masalah dalam hidupan seharian.
Pernah seorang pelajar bertanya dengan saya:’ Cikgu kenapa kita perlu belajar sains sedangkan saya tidak bercadang hendak mencerburi bidang sains pada masa hadapan?’ Saya menjawab:’ Berlajar sains membolehkan kita hidup dengan lebih bijak, dengan adanya pengetahuan sains kita dapat mengetahui selain menggunakan racun perosak apakah cara lain yang mesra alam untuk menjaga tanaman kita dari serangga perosak.  Cara menyediakan makanan yang sihat dan lain-lain.  Dengan itu, berlajar sains dapat menjadikan anda seorang wanita yang berilmu pengetahuan, seorang suri rumah yang cerdik dan seorang emak yang bijaksana.’
Dua pengangan yang saya percaya dan menjadi dorongan kepada saya adalah:
i)  Saya percaya diatas dunia ini semua pelajar mesti dapat berlajar sekiranya mempunyai keadaan yang kondusif dan guru yang penyabar dan berkasih sayang.  Biarpun, pelajar itu tidak menimbah apa-apa ilmu dalam bilik darjah, sekiranya dia dapat berlajar mengubah tingkah lakunya supaya menjadi baik atas nasihat seorang guru.  Guru itu adalah seorang guru yang berjaya. Dan,
ii) Setiap fakta yang seorang guru ajar mestilah suatu fakta yang betul dan sah kerana ilmu itu adalah sesuatu yang dapat diwarisi.  Dengan itu, seorang guru mesti berwaspada dengan setiap perkataan yang dikeluarkan dari mulut, agar setiap yang diagar membawa kebaikkan kepada pelajar, masyarakat dan negara. 

            Sebagai seorang pendidik saya tidak berharapan agar semua anak didik saya semua berpengetahuan tinggi, saya cuma berdoa agar semua anak didik saya dapat membesar menjadi insan yang dapat menyumbang berbakti terhadap masyarakat dan bersifat kasih sayang terhadap golongan yang lemah. Itulah harapan saya terhadap pelajar saya.

No comments:

Post a Comment